وردآورد
در فرهنگ لغت " وردآورد " و " ترابری " یک کلمه کاملا فارسی و مترادف کلمه حمل و نقل در زبان عربی است که به معنای جابجایی مسافر و کالا از نقطه‌ای به نقطه ی دیگر است .
مشاهده: 366
تاریخ : پنج شنبه 24 آذر 1401

وردآورد

ممکن است این سوال در ذهن ایجاد شود که " وردآورد " یعنی چه؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم در فرهنگ لغت " وردآورد " و " ترابری " یک کلمه کاملا فارسی و مترادف کلمه حمل و نقل در زبان عربی است که به معنای جابجایی مسافر و کالا از نقطه‌ای به نقطه ی دیگر است . لاتین این کلمه از دو عبارت TRANS به معنای از یک طرف به طرف دیگر و PORT به معنای حمل کردن و جابجا کردن تشکیل شده است.

انواع حمل و نقل عبارتند از حمل و نقل کابلی ، حمل و نقل زنده (انسان و حیوان ) ، حمل و نقل جاده‌ای ، حمل و نقل لوله‌ای ، حمل و نقل ریلی ، حمل و نقل دریایی ، حمل و نقل فضایی، حمل و نقل هوایی .

حمل و نقل زمینی اما متداول ترین نوع حمل و نقل است که به دلیل در دسترس بودن ، ارزانی و انعطاف پذیری حمل و نقل جاده ای این روش حمل و نقل مهم ترین ف در دسترس ترین و بهترین روش جابجایی مسافر و بار در سراسر دنیا می باشد. به همین علت اکثر کشورها و به ویژه در ایران بیش از ۹۰ درصد سهم حمل ونقل بار و مسافر را حمل نقل زمینی تشکیل می دهد.

                                                

حمل و نقل به عنوان یکی از عوامل کلیدی توسعه ی اقتصادی در کشور ها محسوب می شود . آثار اقتصادی حمل و نقل را در بخش های مختلف کشور از جمله کشاورزی ، خدمات ، صنایع ، توریسم و … می توان دید . اغلب کشور های پیشرفته جهان درکنار سرمایه گذاری در بخش های مختلف کشاورزی ، در بخش حمل و نقل نیز سرمایه گذاری های زیادی انجام داده اند تا بتوانند از طریق حمل و نقل ، ارتباط میان بخش های مختلف جامعه را به بهترین شکل برقرار کنند . اهمیت حمل و نقل وسرمایه گذاری در این بخش به قدری زیاد است که سازمان ملل نیز برای بهبود توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای در حال توسعه و یا عقب مانده ، طرح ها و پروژه های متنوعی را مطرح می کند.

نقش حمل و نقل در اقتصاد هر کشوری جزو جدایی ناپذیری است که باید اهمیت آن و چگونگی تاثیرگذاریش را شناخت. فعالیت‌های کشاورزی ، بخش معادن ، بازرگانی ، صنعتی وخدماتی به شدت وابسته به سیستم حمل و نقل و جابجاییبار توسط این سیستم است و روابط بین آن‌ها بدون واسطه حمل و نقل با مشکلات زیادی روبه روست و تقریبا بدون معناست . علاوهبر این کمک زیادی به توزیع یکنواخت درآمدها و ایجاد تعادل درمسایل اقتصادی و بهبود نابرابری‌های اجتماعی و کاهش اختلاف درآمدهای مناطق روستایی و شهری می‌کند . رشد وتوسعه اقتصادی نیازمند پارامترهای بسیاری است که در این حوزه توجه به پارامترهای سرعت مطلوب جابه‌جایی ، امنیت ، بهینه‌سازی هزینه‌ها و حتی زمان سفر در روند گسترش رشد اقتصادی خالی از لطف نیست.

با تجزیه و تحلیل آمارهای موجود و مطالعات گسترده می‌توان دریافت که سرمایه‌گذاری درحمل و نقل قطعا تاثیر فراوانی در افزایش رشد اقتصادی کشورها داشته است. بنابراین برای رسیدن به نتایج مطلوب‌تر و رشد اقتصادی چشم‌گیر ، نیازمند سرمایه‌گذاری‌های خصوصی و بیشتری در این زمینه است.

جابه جایی کالا و یا هر محصولی در هر نقطه از جهان به خصوص مناطق دور افتاده علاوه بر این که امکان دسترسی به منابع و بازارها را فراهم می‌کند ، قدرت خرید و فروش را نیز افزایش داده و موجب گردش پول در سطح کشور و یا حتی در تجارت جهانی می‌شود.

زمانی که امر بازار رسانی محصولات و مبادله آن‌ها راحت‌تر صورت گیرد ، تولیدات در مقیاس انبوه انجام می‌شود و این امر باعث کاهش قیمت نهاده‌ها و هزینه‌های تولید کالا و خدمات می‌شود . بنابراین می‌توان تاکید کرد که رشد حمل و نقل موجب رشد اقتصادی و اشتغال هر کشوری است.

حمل و نقل به تنهایی زمینه‌ی گسترش دیگر فعالیت‌های جانبی را نیز فراهم می‌کند. به طور مثال نیاز سیستم حمل و نقل به بنزین ، گازوئیل و دیگر سوخت‌های مورد نیاز باعث تولیدات بیشتر و توسعه جایگاه‌های سوخت می‌شود . ارائه خدمات شرکت‌های بیمه، بانک ، لاستیک و لوازم یدکی مورد نیاز وسایل حمل و نقل همگی به طور مستقیم و غیرمستقیم در رشد اقتصادی هر کشوری موثر است.

در این نمایشگاه که ماحصل تلاش چند ساله علیرضا عطاریانی است ، شما انواع حمل و نقل زمینی و هوایی و دریایی اعم از کوچک و در شهر و یا بزرگ و در گستره دریا و آسمان را در قالب عکس ملاحظه می کنید .

 

خانه عکاسان
تمام حقوق برای خانه عکاسان جوان محفوظ است