عکس‌های «روایت شیدایی» اسنادی برای نسل‌های آینده می‌شود/ دنبال عکاس مولفیم نه تصویرگر مستند
ایرانیان_رسول اولیازاده، عضو هیئت داوران بخش عکس جشنواره «روایت شیدایی» گفت: محرم امسال با کرونا خاص‌تر شده است و عکس‌‌هایی که از آن تهیه می‌شود می‌تواند اسنادی برای نسل‌های بعدی باشد.
مشاهده: 879
تاریخ : شنبه 22 شهريور 1399

به گزارش شبکه خبری ایرانیان به نقل از روابط عمومی مراکز فرهنگی هنری منطقه ۶ و فرهنگسرای سرو؛ سوگواره مجازی «روایت شیدایی» در دو بخش عکس و فیلم کوتاه به همت فرهنگسرای سرو برگزار می‌شود.

                          

رسول اولیازاده از عکاسان باسابقه کشور و عضو هیئت داوران بخش عکس این جشنواره در گفت‌وگویی با اشاره به نقش هنر در واقعه کربلا گفت: در مورد واقعه کربلا، اتفاق بسیار خوبی در کشورمان رخ داده که در سال‌های اخیر در حال همه‌گیری و جهانی‌شدن است. آن اتفاق این است که عاشورا را با هنر ماندگار کرده‌ایم. از گذشته هنرهایی مثل تعزیه‌، پرده‌خوانی و .. وجود داشته که همگی باعث ماندگاری عاشورا شده است.
وی درخصوص نقش هنر عکاسی در ماندگاری حماسه عاشورا و عزاداری مردم گفت: در چند سال اخیر، با استفاده از هنر عکاسی، تصاویری از عزاداری اباعبدالله الحسین را ثبت و ضبط می‌کنیم که می‌تواند اسناد تاریخی مهمی به شمار رود. در حقیقت اگر پژوهشگری، 50 سال آینده بخواهد درباره عزاداری عاشورا در کشورمان تحقیق کند، با استفاده از این عکس‌های موجود می‌تواند کار بزرگی انجام دهد. از همین روی، وقتی جشنواره عکاسی برگزار می‌کنیم، تنها به امروز فکر نمی‌کنیم بلکه 100 سال آینده را می‌بینیم. به عنوان مثال اگر کسی بخواهد بداند مراسم عزاداری امام حسین در زمان همه‌گیری ویروس کرونا چگونه برگزار شد می‌تواند به این منابع رجوع کند. در حقیقت برگزاری چنین جشنواره‌‌هایی باعث می‌شود عکس‌ها برای ده‌ها سال بعد ماندگار شده و اسنادی تاریخی به شمار رود.
این عکاس باسابقه کشور با اشاره به برگزاری این جشنواره به همت فرهنگسرای سرو گفت: روایت شیدایی نام بسیار خوبی برای این جشنواره است؛ از این منظر که همانند ایشان که با اخلاص فراوان در راه خدا قیام کرد و جانش را از دست داد، ما هم عاشقانه و با شیدایی به روایت آن می‌پردازیم. درست است که خطراتی به دلیل ویروس کرونا وجود دارد اما با رعایت مسائل بهداشتی می‌توان این مراسم را هرچه باشکوه‌تر برگزار کرد. امیدوارم هنرمندان ما بتوانند با انتخاب بهترین سوژه‌ها محرم خاص امسال را ماندگار کنند و از قاب تصاویر به آیندگان ارائه دهند.
وی با تاکید بر ویژگی عکس‌هایی که در این جشنواره می‌توانند امتیاز بیشتری کسب کنند، گفت: انتظار اصلی از عکاسان این است که تصویرگر مولف باشند نه تصویرگر مستند. یک زمان هست که با عکاسی از بخش‌های مختلف شهر مستندسازی می‌کنید اما چه بهتر است که در عین مستندسازی مولف و خلق‌کننده‌ هم بود. به نظرم هنرمندی تاثیرگذار و جهت‌ده است که مولف بودن را در کار خود مورد توجه قرار دهد. چنین هنرمندی باید مطالعه کند و دقت بیشتری به خرج دهد تا شیدایی جامعه نسبت به امام حسین را در عکس‌هایش جلوه دهد. چنین تصاویری بهتر هم می‌تواند بر مخاطب و بیننده خود تاثیرگذار باشد.

 

                                      

خانه عکاسان
تمام حقوق برای خانه عکاسان جوان محفوظ است